måndag 2 januari 2012

Årskrönika 2011

Här kommer en (lång)sammanfattning av mitt förra år. 


I januari ifjol befann jag mig ju i Sydney, staden som varje människa borde få chansen att uppleva, speciellt under nyår. Där satsas det något otroligt på förberedelser och festligheter för att fira det nya året. Människor kommer från hela världen för att få se fyrverkerierna vid Harbour Bridge och alla möjliga konserter och happenings ordnas. Som jag tidigare skrev i bloggen var jag på en festival nere vid Bondi beach den natten. F a n t a s t i s k t. Lite synd att jag missade alla mäktiga raketerna vid Harbour Bridge men dem kan man ju se på tv i efterskott ändå så. Denna månad kom även A och hälsade på mig till Australien. Hade en hel vecka ledig tillsammans med honom som spenderades på guldkusten vid Surfers Paradise samt i Brisbane, vilket var jätte härligt. Denna månad testade jag också på att surfa för första gången i mitt liv och mitt au pair arbete tog slut. A åkte hem tillbaka till Finland efter tre underbara veckor och jag fick verkligen uppleva att tvingas leva självständigt och utmana mig själv. Slutet av januari gick nämligen åt att leta efter ny bostad och nytt jobb . Slutligen vill jag nämna Australia Day som absolut var en av de mest minnesvärda dagarna.











Februari var även en mycket händelserik månad. Jag hittade en ny familj som jag flyttade in hos i Bellevue Hill (finaste stadsdelen ever) och blev anställd på två olika restauranger i North Bondi respektive i Double Bay. Började jobba 6 dagar i veckan och en hel del kvällar men fick in bra med cash vilket gjorde att jag hade råd att hitta på en massa roliga saker med mina favvo tjejer :) En heldags utflykt till the Blue Mountains och the Jenolan Caves gjordes samt the ultimate and insane skydive som jag aldrig hade trott att jag skulle våga göra! Min fallskärms video kommer vara i säkert förvar för mina framtida barn och barnbarn kan jag lova. hehe.


Mitt nya hem i Bellevue Hill. Bodde tillsammans med en familj som bestod av en mamma från Costa Rica och en pappa från Polen samt deras 3 åriga son Adrian.


Utsikt mot city center från gatan jag bodde på <3


Roadtrip med dom bästa.



Nere i grottorna. Iskallt.


The three sister formation in the Blue Mountains



I mars fortsatte jag att jobba häcken av mig och började även planera och boka min backpacker resa. Sophias 20-års födelsedag firades, guidad stadsrundtur med Amy ( komiskt påhitt ), fick åka ut och segla, var tvungen att ta farväl av min irländska vän Rachel som åkte tillbaka hem och tillbringade mycket av min lediga tid på stranden eller springades längs små slingrande gator i Bondi och dess parker. I mitten på månaden sa jag upp mig från jobben och stack iväg med Amy och Josephine på Mojo Surf trip och till Byron Bay. Det var början på min långa utforskning av den australiensiska östkusten. Från Byron fortsatte jag sedan på egen hand norrut med mitt pick och pack medan tjejerna återvände till Sydney för att arbeta. Att backpacka i Australien är någonting jag rekommenderar. Fick se så otroligt många fina platser. Överlycklig att jag vågade hålla fast vid min plan trots att jag reste ensam. Helt lonely var man dock aldrig. Nya vänner träffade man hela tiden längs vägen och på olika hostell. Mina stopp var följande: Noosa, Rainbow beach, Fraser Island, Airlie beach, Whitsunday Islands (där dök och snorklade jag för första gången i Stora Barriärrevet), Cairns (testade rafting i Tully river med krokodiler..), Port Douglas, Cape Tribulation (fick se regnskog och djungel) och sist men inte minst flög jag till Melbourne och Great Ocean Road. Allt detta tog ungefär 3-4 veckor. Skulle gärna ha dragit ut på det längre och gjort mera spontana grejer men min tidtabell var mycket tight. När jag återvänder till Oz tror jag bestämt det blir backpacking at the west coast för det hann jag ju inte med denna gång. Vem följer med? :)
























fortsättning följer..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar