måndag 2 januari 2012

Årskrönika 2011 forts.

I början på april flög jag tillbaka till Sydney från Melbourne och vilade upp mig hos vänner ett par dagar samt njöt av min sista tid i Australien. Packade om mina grejer, slängde bort grejer, köpte nya grejer i form av souvenirer etc. Det blev många farväl och vemodiga avskedsmiddagar men i slutändan var jag glad över att få börja min resa hemåt. Vintern var ju ändå på väg och nu hade vi ( jag och mina tre svenska tjejkompisar) siktet inställt mot Asien. Den 12 april landade vi i Hanoi, Vietnam för nya äventyr. Det blev backpacking ner längs hela Vietnams öst-kust. Från Hanoi till Da Nang, Hoi An, Nha Trang, Monkey Island och sist Ho Chi Minh (Saigon). Fick nog en smula av kulturchock de första dagarna. Nattbussen och nattågen glömmer jag aldrig. Hemskt och vidrigt men med det negativa kom mycket positiva saker också. Vi klarade oss undan stölder och förgiftningar etc. och hade sist och slutligen en super bra resa. I Saigon delade vi tjejer upp oss två och två och medan A och E åkte till Bangkok flög jag och S till Kuala Lumpur, Malaysia. Hade turen att få bo hos ett svenskt äldre par som S kände. Backpacker livet var bortglömt så länge vi vistades där kan man lugnt säga. Blev hämtade från flygplatsen av I och hennes personal driver, eget sovrum på 15:de våningen i en lyxig lägenhet på över 300 kvadrat. Tillgång till privat pool, gym mm. och ordentlig mat vi själva knappt behövde betala och tillreda. Stannade tre nätter och shoppade loss som en galning i alla de tio-hundratals shoppingcentren som fanns i staden. Fixade ny frisyr, käkade gott i China-town och vi tog oss upp i Twin towers. En hel del tårar fälldes när S och jag skiljdes åt och det var dags för mig att flyga hemhem. Via Bangkok och Moskva landade jag slutligen i Helsingfors med en förfärlig förkylning och tågade upp till Karleby där familjen glatt tog emot mig. Damn, it´s good to be home tänkte jag.




















Halva maj månad gick åt att återhämta och stabilisera sig efter hemkomsten. Att låta allting sjunka in som man varit med om och reda ut samt ta reda på saker och ting man missat så länge man hade varit borta.Träffade mina gamla vänner och umgicks med min pojkvän. Började småningom jobba på min gamla arbetsplats, dvs. som kassa tant i bybutiken. Förberedde mig mentalt att ta tag i skolan igen och inträdesförhör etc. Njöt av våren och såg fram emot att fortsätta med sommaren.

I juni deltog jag i inträdesförhöret till restonom linjen vid Arcada i Helsingfors och började träna fotboll igen. Skön känsla att komma tillbaka till laget. Jobbade så mycket som möjligt och försökte hinna med lite sol och bad däremellan allt annat. Midsommarn kom midsommarn gick. Den finska sommaren anlände.

Juli månad såg ganska likadan ut. Jobb, fotboll och quality time med nära och kära. Fick reda på att jag kom in till utbildningen i Helsingfors. Sa upp alla andra studieplatser och började panik-leta efter lägenhet i huvudstaden. Lyckligtvis hade jag turen att få ta över min väns bostad under tiden hon åkte iväg utomlands på utbyte i 4 månader. (Nästa vecka kommer hon hem igen. Ser fram emot att träffa dig S!)

I augusti var det dags för släktträff i Hopsala. Fick möjlighet att prata engelska igen med ett amerikanskt par som hade kommit till Finland på besök och jag tydligen är släkt med. Life is full of surprises. Sedan tog jag en paus från vardagen och åkte iväg till Göteborg för reunion med mitt aussie gäng. Bodde hos S i tre nätter tillsammans med E. Jätte kul att få träffas igen och prata om gamla minnen och framtiden.Hade ett kärt återseende med A & J också förstås. Långa promenader i solsken, shopping, stadsrundtur, myskvällar, Liseberg och festivalkänsla kan helgen beskrivas som. I´m returning soon mates. I slutet av månaden flyttade jag även till Helsingfors för att äntligen börja studera. Majstranden blev mitt nya hem och hittils har jag trivats ypperligt. Steget att flytta dit kändes inte så stort efter mitt mellanår ute i världen.




Liseberg!


Min nya skola.

 September präglades av spänning och förrvirrning. Det blev mycket nytt på en och samma gång i skolan. Nya regler, nya ansikten och nytt ställe. Lärde känna min klass TUR-11 och alla möjliga programpunkter ordnades som jag tog del i för att undvika hemlängtan och för att bygga upp ett nätverk av vänskap igen från grunden. Min födelsedag firade jag i förskott helgen före och blev överraskad med flower delivery till min dörr på den riktiga dagen av min bf. Nu är jag 20 år, iik. I ett senare skede den månaden förvandlades mitt blonda hår till mörk brunt när jag plötsligt hade fått nog av den gamla färgen och fick en impuls att göra en förändring. Det var ett historiskt ögonblick för mig. Aldrig tidigare har jag färgat mitt hår mörkt helt och hållet. hehe.







Oktober var en ganska tuff månad. Svårt att bli van igen med stressen som kryper fram när en massa skolarbeten och tenter hopar sig och ska avklaras. Speciellt om man är en perfektionist som jag kallar mig. Målmedveten som jag e tog jag mig dock igenom även denna månad och gladeligen dessutom med relativt goda resultat. Vi åkte över till Åland med klassen på studieresa vilket var otroligt kul. Hann med mycket under tre dagar. Det var nära ögat att jag åt ihjäl mig på båten..gratis buffé är fan livsfarligt. Min pojkvän A hälsade på en helg och vi åkte över till Sveaborg, dit jag aldrig tidigare varit. Intressant och fint ställe kan jag säga. Min käre vän E från jeppis kom också och övernattade hos mig en helg. Vi hade nästan för roligt. Lyckades tappa bort min telefon under den ena kvällen vilket jag är allt annat än stolt över. Nu är jag ägare till en ny Samsung Galaxy Gio som jag ska försöka behandla som min lilla baby.






November utgjordes av mera skola och studiebesök, terveys ja muoti mässan, min första SM-liiga match, Skiexpo mässa, Halloween, tågpendlande hem till Nedervetil på helgarna samt en visit i härliga staden Åbo. Hälsade på en hel del vänner jag inte träffat på evigheter trots att glöggrundan tyvärr inte blev av i år alls.



Kämp Hotel. Very fancy.





Sist men inte minst december som förstås bestod av julförberedelser hit och dit, självständighetsdagen, luciakröning i domkyrkan, tenter och grupparbeten, ett efterlängtat jullov med julfester, mat i mängder, julklappar och nyårsfirande. En lapplandsresa till Ruka med A:s familj ska jag ännu hinna med innan jag återvänder tillbaka till vardagen och avslutar mitt tre veckor långa jullov. 



Det var mitt 2011 det. Tror det här var världens längsta blogginlägg ever. Hoppas ni orkade ta er igenom det. hehe. Borde väl ta en paus från bloggandet nu så jag inte får nån överdos efter dethär. Ha d bäst readers!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar