fredag 23 mars 2012

Sea news.

Okej. Då var den första praktik-veckan avklarad! Vad ska man säga, det har varit intensiva och lärorika dagar men samtidigt en stor omväxling från min vanliga vardag och mina normala rutiner. Längtar dock redan tillbaka och ser jätte mycket fram emot att få pröva på de övriga områdena inom hotellavdelningen samt slippa jobba på nätterna.




Klev som sagt ombord i måndags två timmar innan mitt arbets-skift skulle börja, dvs. klockan 16 och blev genast väl emottagen av avdelningschefen. Den första timmen på båten gick åt till lite pappersarbete, fick hyttnyckel, ID-kort och arbetskläder samt en snabb rundtur på däck 5 där det mest nödvändiga som en arbetstagare behöver utnyttja finns, dvs. personalköket Messi & päivähuone, crewhyttarna, PPO office, gym, bastu etc. Jag hade ingen aning om hur jag skulle orientera mig på båten till en början, allting såg ju precis likadant ut och våningarna verkade aldrig ta slut. However, mitt första nattskift (18-05) gick ändå förvånandsvärt bra med tanke på att jag aldrig jobbat på nätterna förut och att jag dessutom sov jävligt dåligt natten innan. Min gulliga städpartner Ritva visade mig allt mellan himmel och jord på fartyget redan den första natten. När man städar på nätterna får man se och uppleva ganska mycket konstiga saker. Inte alltid så trevliga grejer men det får man leva med. Jag torkade spyor, tvättade Wc:n och såg fulla idioter springa i rumpan bar i korridorerna men under samma natt men jag lärde även bl.a. känna många nya ansikten och fick chansen att besöka kommandohytten och träffa kaptenerna. Ritva kände den ena kaptenen väl och hade frågat lov om vi kunde komma upp en sväng. Jag tyckte det var skit häftigt. Förutom alla tusentals knappar och tiotals stora skärmar som lyste upp i olika färger var det kolmörkt. I ögonblicket vi steg in påbörjade de precis att göra en 180 graders sväng för att sedan komma iland i Mariehamn. Jag fattade inte hur det skulle gå, viken var verkligen inte särskilt bred och fartygets längd är ändå över 200 meter. Det gick dock hur smärtfritt som helst. Kaptenerna kunde sin sak. Slutligen fick jag hjälpa till med att nå terminalen. (Det hade jag inte räknat med) Kaptenen Martin gav plötsligt sin walkie talkie åt mig och tyckte att jag lika bra kunde ropa ut orderna åt personerna i andra ändan. Så jag kan stolt säga att jag i princip styrt Serenade i hamn! :)

Vy från kommandobryggan

Min andra arbetsnatt såg ganska likadan ut som den första, förutom att jag deltog i ett möte med housekeeping teamet och att jag fick se två föreställningar av en spansk showgrupp i nattklubben Atlantis. Temat var Fiesta och innebar dans och musik i takt med spanska/argentinska rytmer. De två följande nätterna jobbade jag tillsammans med Miira, en sprallig medelålderskvinna som minsann gillade att ha hög tempo. Har aldrig sett någon städa så snabbt och effektivt som hon. hehe. Vi jobbade från 22-09 med att dammsuga och tvätta golv i konferansutrymmen, bufféutrymmet, olika caféer och andra restauranger. Har fortfarande skavsår i handen efter att ha hållit i den arma dammsugarn flera timmar i sträck. Hade dock en 4 timmars paus i mitten av passet och halvsov så gott jag kunde. Nu imorse vakade jag extra länge för att vi skulle hinna köpa något från tax freen innan vi kom tillbaka till Helsingfors. Personalrabatterna är inte illa! Köpte fyra muminmuggar för 29:90, Lacoste parfym och deodorant för 31 € (värde 65€) samt lite smink som jag fick under 10€. Me like.



Det jag gjort mellan varven, dvs. när jag inte jobbat under den här veckan är bl.a. stosat runt lite i Stockholm ( vågade inte gå så värst långt ännu utan karta), ätit god mat dygnet runt ( gratis mat i köket 24/7), pluggat säkerhetsföreskrifter, sovit, beundrat solnedgången, tränat på gym och suttit i världens skönaste massagestol.

Min nya bästa vän <3



Återvänder den 6 april som deluxe värdinna. Excited!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar