fredag 7 september 2012

Basic Safety Training.

Super skönt att kunna pusta ut och ta det lungt här hemma på Salobacken några dagar efter tre hektiska kurs dagar. Direkt efter att båten kommit iland i Åbo hamn igår kväll hoppade jag i bilen med S och brummade norrut. Det tog sin tid men precis när klockan slog 00:00 körde vi in på gården och kunde konstatera att vi äntligen var hemma.

Ska försöka berätta kort( läs långt) vad vi hållit på med under kursens gång men vet inte riktigt var och hur jag ska börja. Vi har gjort så otroligt mycket på kort tid att jag fortfarande inte hunnit smälta allt det jag lärt mig. Hursomhelst, nu har jag DOE certifikatet i bakfickan och det är bara att tuta o köra!

Som jag tidigare nämnde var jag mycket orolig över att ta mig till Lojo på egen hand. Lyckligtvis hann jag på bussen i tid som tog mig till rätt stad och efter många vägförfrågningar hittade jag slutligen fram till Meriturva från busstationen ( i god tid dessutom!) och kunde slappna av för stunden. Vi var totalt 16 styckna som skulle delta i kursen och åldern varierade från 19-45. Efter morgonkaffet blev det dags för lite action inne i den stora hallen. Vi började med att bekanta oss med flytvästar och räddningsflottor. Det fanns en enorm bassäng som upptog största delen av byggnaden där de flesta av våra övningar ägde rum. Till näst skulle vi ta oss upp till plattformen på 9 meters höjd och träna på att hoppa igenom en s.k. "sukka" som kan beskrivas som en tunnel som går stuprakt ner till en flotta i vattnet. Det var nog nära att man skulle ha mesat ur för det såg himla läskigt ut. Men bara man hade rätt teknik gick det bra att bromsa ner farten och då kändes det inte alls lika hemskt längre. Snarare kul. Alla övervann rädslan och kom igenom tunneln. Därefter blev det en kort föreläsning om utrustningen inne i flottan ( den hade tak). Sen blev det lunchdags och först efter att vi ätit ordentligt was it time for the real shit. Med halarna och flytvästarna på skulle vi nu göra om grejen på ett mera verklighetsbaserat sätt, dvs. snabbare. Dessutom släcktes alla lampor i hallen så att det blev helt mörkt och stora fläktar sattes i gång för att skapa ordentliga vågor i bassängen. Från den stora flottan skulle vi sedan klättra över till en mindre 16 personers flotta och paddla bort från det "farliga" området. *Phew* tänkte jag när det var förbi men den tanken försvann snabbt när vi direkt därpå skulle slänga oss ut i det stormiga vattnet för att testa på hur det känns att vara the man over board. heh. Sedan kravalde vi upp tillbaka i flottan och trängdes där en stund som dränkta katter. Förutom detta tränade vi att livrädda varandra och klättra upp från vattnet upp längs en hög klättervägg, för att sedan hoppa ner igen från fem meters plattformen. Jag som aldrig tidigare ens vågat hoppa från 3 meters höjden i simhallen tänkte ju kissa på mig när jag fick reda på vad vi skulle göra. Vet inte hur länge jag stod där och tvekade med benen som darrade under mig. Trodde jag skulle svimma nästan. Men någonstans där inne i själen fanns envisheten och modet kvar vilket resulterade i att vips låg jag där nere och plaskade igen. Fatta vilken härlig känsla när man övervunnit sig själv på det sättet. Victory! Inte nog med det, näst på schemat stod nämligen helikopter livräddning. Alla hoppade igen in i den trånga flottan medan mörkret åter en gång tog över och vågorna lade oss i gungning igen. I taket svävade någon form av låtsas helikopter på räls som sedan drog upp oss en åt gången från vattnet. That was honestly the funniest thing so far. Innan middagen tvingades vi ännu ligga 2 minuter i en mindre bassäng som hade 6 grader kallt vatten. Endast för att lite få ett smakprov hur det känns att ha hypotermi. hehe. Behöver jag säga att jag aldrig i mitt liv känt mig så genomfrusen som då? Tror jag skakade minst en halvtimme efteråt. Tur att man bor i bastu uppfinnarens land.

På kvällen hade vi ännu första hjälp föreläsning i tre timmar. Så nu mina vänner kan jag uppliva er om ni blir medvetslösa eller om ni håller på att kvävas eller t.ex. får ett epilepsianfall när ni umgås med mig.

Fick en väl behövd nattssömn på Meriturvas egna motel/hostel/hotell och nästa dag var man pigg och kry för mera rambambula. Vi åkte iväg till "Ojamo"- en gammal gruva en bit utanför Lojo som nu blivit fylld med vatten. Där bekantade vi oss med livräddningsbåtarna och fick testa sånadär konstiga vattentäta dräkter som gör att man automatiskt flyter omkring i vattnet. Vi såg ut som smurfar allihopa när vi efter stor möda hade fått dem på kroppen. Efter den övningen hade vi slutligen en massa brandövningar. Släckte brinnande kastrull, brinnande grill och docka samt tränade hur man i praktiken släcker större bränder med vattenslang. Fy sjutton vad tunga dom är och vilken jävla tryck det blir när man har fullt ös. 


På eftermiddagen var kurs programmet i Lojo slut och vi begav oss vidare med minibuss till Åbo. Därifrån blev det sedan en kryssning med Europa. Skolningen fortsatte ombord men det handlade mest om olika föreläsningar och teori hit och dit. Till sist skrev vi ett prov som bevisade att man iaf hade lärt sig något. Alla 16 lyckades klara provet och bli godkända från kursen. Applåder för det !


Utsikt från kommandobryggan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar