fredag 6 april 2012

mama is back

Hej alla! Nu har jag äntligen återvänt till Finland efter ett mycket lyckat fotbollsläger i Ferragudo. En aning deprimerande att komma tillbaka till kylan och snö (?) när man hade förväntat sig att det skulle vara fint vårväder, fast håller ändå med talesättet borta bra men hemma bäst. Speciellt om man rest i två jäkla dagar! Tänkte göra en  kortare uppdatering nu och senare berätta mera om resan samt lägga upp härliga bilder så fort jag får mer tid.

På vägen till Portugal gick allt bra förutom att det blev lite strul i London för våra underåriga spelare som inte hade något intyg av föräldrarna med sig + att våra bollar borde ha varit utan luft i bollpåsen. Hursomhelst lyckades vi övertala Easyjet att checka in oss till slut och det blev frid och fröjd. Själva vistelsen i Portugal var mycket bra, mer om det i nästa inlägg.








Hemresan däremot blev den längsta jag någonsin varit med om tror jag. Komplicerad. Tung. Annorlunda. På onsdag morgon startade vi tidigt till Faro flygfält och var i god tid före flyget till London skulle avgå. Väl framme fick vi reda på att vårt flyg är försenat med två timmar. Skulle starta halv 12 men nu blev det alltså ändring på det. Vi ändå chekade in lugnt och tog oss genom säkerhetskontrollerna utan problem denna gång och påbörjade en väntan som bara förlängdes hela tiden. Tydligen var det någon typ av strejk på gång och andra komplikationer som gjorde att vi blev strandsatta i Portugal nästan 5 timmar extra. Awesome. Dessutom hade många i laget dragit på sig sjukdomar i form av illamående, feber och förkylning just samma dag. Perfekt dag att tillbringa på ett flygfält där det inte fanns någonting att göra eller plats att vila på när man befann sig i ett sådant tillstånd. Not. Det blev dock bara värre. Eftersom vi kom iväg så sent från Faro innebar det förstås att vårt Norweigan flyg i Gatwick hann åka till Helsingfors utan oss. Vi missade vår connection flight med andra ord och var tvungna att skaffa nya biljetter för 26 personer. Inte världens enklaste sak. Utöver det visade det sig att det inte fanns några fler flyg mot Helsingfors den kvällen vilket betydde att vi hamnade och övernatta i London. Väldigt frustrerande att börja punga ut med en massa pengar helt plötsligt men ändå inte helt fel att få se lite extra under resans gång hehe. 




Det blev alltså en natt på Russ Hill hotell och English breakfast. Laget fick som tur alla plats på ett flyg som avgick 18:00 nästa dag via Stockholm till H.fors. Jag däremot gick min egen lilla väg :) Eftersom jag idag fortsätter med min praktik ville jag inte slösa en massa tid och komma hem sent mitt i natten. Jag tog ett tidigare flyg hem för samma pris men via Oslo. Stack iväg på torsdag morgon innan de andra ens hunnit äta frukost och begav mig på egen hand först till Gatwick flygfält och därfrån med express buss direkt till Europas största flygfält, Heathrow. Herrejesus det var massivt. Där om någonstans kände jag mig verkligen liten och ensam. Men fördrev tiden med att utforska Zara och andra butiker samt smaska i mig sushi. Från Heathrow bar det sedan av till Oslo med pålitliga SAS och klockan 20:00 lokal tid landade jag finally på finsk mark. Vågar inte ens räkna hur många timmar hemresan tog allt som allt. En sak är säkert, skulle garanterat ha hunnit snabbare fram till Australien..


Nu är jag utvilad och har packat upp och packat OM mina grejer samt tvättat två stora hopar med kläder så att jag är redo att stiga på fartyget igen om sisådär 2 timmar. Stockholm calling! Komiskt att jag hunnit med alla de nordiska huvudstäderna inom några dagar. Fick många nya vykort till min samling på väggen. ;)

Stay tuned, uppdateringen fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar