måndag 6 januari 2014

Explanation.

Det var det jullovet det. Välkommen år 2014! Det har varit mycket fester och högtider i kombination med skola och jakt på arbete & praktik. Ska försöka förklara mina närmaste planer för er här och nu i hopp om att ni orkar läsa igenom hela historien.

Nu imorgon, den 7 januari bär det av söderut till Helsingfors igen. Tredje perioden drar igång men den ser väldigt lugn ut för min del. Har bara två kursear på schemat, Lag & Rätt samt Branschens distributions- och kommunikationssytem. Den sistnämnda kommer hållas i samarbete med Haaga Helia och är väldigt intensiv nu i Januari. I februari blir det dock betydlgt slappare och det verkar som att jag har 1-2 ggr i veckan skola. Därför har jag börjat söka efter deltidsjobb, också med tanke på att kontot sinat en hel del under hösten. Påfyllning skulle vara mer än önskvärt. Fjärde perioden kommer ägnas åt min andra praktik, så har samtidigt stressat med praktikansökningar. Planen har dock varit från första början att försöka hitta ett deltidsjobb inom turismen var jag sen också skulle kunna göra min praktik och därmed få lön undr praktikperioden. Av en ren slump såg jag en annons på webben om att ett företag, vid namn GoExcellent, söker deltidsarbetare som kundrådgivare åt Finnairs svenska, norska, danska och brittiska kunder. Detta lät intressant, även med tanke på att kontoret är stationerat i Jakobstad. Jag lade in min ansökan och fick till min glädje åka på arbetsintervju en vecka efter hemkomsten från Österrike. Intervjun var lång men det gick helt okej och jag fick väldigt positiva besked. Grejen är dock den att man måste gå en månads inskolning och klara ett test innan man kan börja jobba. Inskolningen skulle vara betald, vilket är ett stort plus, och för GoExcellent skulle det inte heller vara några problem med att göra min praktik där. Inskolningen handlar dock om liknande saker som vi kommer lära oss i kursen Branschens distributions-och kommunikationssystem. Komiskt. För att kunna jobba som kundrådgivare måste man lära sig Finnairs bokningssystem och Amadeus programmet. Det skulle med andra ord bli lite tårta på tårta ifall jag går både och samtidigt. Håller därför som bäst på med att förhandla med Arcada och GoExcellent, ifall det skulle vara möjligt att inskolningen skulle kompensera kursen och jag därmed inte skulle behöva vara närvarande i Helsingfors under Amadeus lektionerna. Enligt den reryteringsansvarige hos GoExcellent har de haft liknande tidigare fall och dessa restonom studeranden har fått inskolningen till godo. Om jag kan övertyga min examinator att ge mig studiepoängen borde jag i princip kunna börja med inskolningen så fort GoExcellent bestämmer sig för ett start datum. Det pratades om slutet på januari eller början på februari. Tills vidare kommer jag plugga som vanligt i H: fors i väntan på besked. 

För säkerhets skull har jag ju som sagt ändå på sidan om sökt praktik från andra ställen, för man vet ju aldrig om allting skiter sig. Lyckades få till stånd en intervju på Kokkola-Pietarsaaren lentokenttä i fredas. Den intervjun gick toppen och jag blev faktiskt på en gång lovad att praktisera där om jag ville. Nu har jag alltså två konkreta alternativ att välja mellan. Jag har läääänge drömt om att få jobba på en flygplats och det vore ju ett ypperligt tillfälle att få foten in i den branschen genom att praktisera på flygplatsen i Kronoby. Men där skulle jag inte få betald praktik och det är mycket osäkert om det ens skulle finnas behov av sommarjobbare där. Kundrådgivar jobbet har ju också delvis att göra med flygbranschen men det är inte riktigt på samma plan. Där skulle jag dock ha goda möjligheter till att fortsätta hela sommarn om jag vill. Får fundera hela januari eller rättare sagt, tills inskolningen skall börja, innan jag måste meddela flygplatschefen och GoExcellent vad jag bestämt mig för. 

I alla fall ser det ut som att jag mer eller mindre kommer vara i Österbotten under våren! Det tror jag iaf att min andra hälft diggar. En månad i min gamla lägenhet i Helsingfors, sen fortsätter jag hyra ut den igen åt min underhyresgäst Hanna. 

One more thing, glömde att jag faktiskt har en till kurs på kommande. Kursen är dock väldigt speciell, en intensiv projekt kurs som handlar om Human resource management och den kommer hållas på Island under en veckas tid! Den här kursen erbjöds åt alla Arcadas studeranden men endast 6 platser fanns lediga. Man var alltså tvungen att ansöka om deltagande. Jag skickade in min cv, motivationsbrev och betyg, främst för att jag trodde att jag kunde få kursen till godo i mina studier. Jag hade nämligen missat en obligatorisk projekt kurs i Arcada under min tid i Österrike och tänkte att detta eventuellt kunde kompensera den. Jag fick besked om att jag blivit utvald men fick samtidigt veta att den inte kompenserar den kursen jag missat. However, tänker ändå delta, hur ofta har man liksom chans att åka till Island nästan helt gratis? 90 % av alla kostnader står skolan för och jag får fem studiepoäng på en vecka. Ganska nice va? Detta kommer ske i månadsskiftet mars-april, dvs. Precis när jag har praktik, men tvivlar på att det kommer ställa till några problem. Praktiken görs ju ändå på mina villkor, så jag kan endera arbeta effektivare eller dra ut på praktikperioden.

Så nu vet ni lite mera om vad jag håller på med. Måste dessuom slutföra mina reserapport angående utbytet. Om den inte är klar inom en månad efter hemkomsten får man inga studiepoäng registrerade och det vore ju banne mig förjävligt. Önska mig lycka till and give me strenght! Puss o kram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar