onsdag 8 januari 2014

Mera långa memoarer.

Hälsningar från huvudstaden! Nu befinner jag mig alltså i Helsingfors igen. Tog morgontåget igår från pampas, framme halv 12 tiden, slängde in mina grejer i lägenheten och sprang till skolan för årets första lektion. Det pirrade riktigt i magen när jag närmade mig skolingången, det var ju en evighet sedan jag senast haft min fot inne i Arcada och framförallt evigheter sedan jag sett mina klasskompisar. Efter några bamsekramar och välkomnande ord var dock fjärilarna i magen försvunna och lektionen drog igång som vanligt. Eller iaf nästan som vanligt. Inte kanske direkt i varje kurs som läraren inleder med att säga "Jag vill inte skrämma upp er men bara så ni vet brukar det vanligtvis vara så att 70-75 % av alla som deltar i den här kursen blir underkända". Positiv start med andra ord. Men vad kan man vänta sig, vi snackar ju ändå om Lag & Rätt, dvs. Juridik, vilket inte är det lättaste ämnet att handskas med. Nu gäller det bara att vara på hugget och se till att man är en av dom lyckliga undantagen som får godkänt.

Efter skolan blev det dags att ta itu med att packa upp mina grejer och gräva fram andra nödvändiga saker som jag haft undangömt i mitt förråd under utbytet. Jobbigt att man bor högst upp på sjätte våningen när förrådet ligger lägst ner. Klarade mig dock denna gång med att bara springa fyra varv fram och tillbaka. När kvällen var kommen fick jag äntligen träffa Hanna, som bott i mitt rum tills nu. Har varit mycket i kontakt med henne tidigare angående uthyrningen men vi hade faktiskt aldrig sett varann i verkligheten förrän igår. Komiskt men bättre sent än aldrig. Hanna bor just nu i min kämppis Lauras rum denna månad, eftersom Laura hittat ny lägenhet i sin hemstad och redan flyttat dit fast hon har kontrakt med Majstranden tills sista januari. Jag hade räknat med att Hanna skulle vilja fortsätta bo i mitt rum fr.o.m. februari men nu har planerna plötsligt förändrats. Hon har också hittat annan bostad vart hon kommer flytta så småningom. Detta innebär att jag nu trots allt inte har någon underhyresgäst för dom kommande månaderna. Så om det finns bostadslösa studeranden som förrvirrat sig in på denna blogg, feel free to contact me asap!

Första kvällen på Romgatan tillbringades med en mini reunion get-to-gether hos Benjamin men tröttheten tog över efter en liten stund och jag drog mig därför tillbaka till min egen lya rätt tidigt. 

Idag började jag dagen med en löprunda i regnväder. Sen hade jag möte med min examinator och jag fick positiva nyheter av henne. Jag kommer få inskolningen hos GoExcellent till godo och behöver inte alls vara närvarande under Amadeus kursen, praktiken kommer jag också kunna göra inom samma företag om jag vill. Det betyder i sin tur att jag knappt har någon skola alls här den här terminen. Bara Juridik kursen och intensiv kursen på Island. Vad ska jag hitta på nu då tills inskolningen börjar? Det är väl bara att gilla läget. Under eftermiddagen besökte jag min soulmate Jasmine i Nordsjö. Stackarn har dragit på sig en hemsk förkylning precis innan hon ska åka iväg på utbyte till Trollhättan i Sverige. På tisdag är det alltså hennes tur att göra det som jag nyligen avklarat. Det får mig att tänka tillbaka på hur mycket jag egentligen varit med om under dom senaste månaderna. Otroligt. I will miss ya a lot girl, but trust me, you will have the best time of your life during the exchange.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar