onsdag 11 december 2013

Bekanta ansikten i stan.

Efter att jag kommit hem från Flachau i söndags drog jag in till stan för att möta upp Lotta och hennes pojkvän. Lotta är min kollega från Silja Serenade. Hon och Mikko hade kommit halvvägs på deras mini-interrail resa vid det laget när dom anlände till Salzburg. Väldigt kul med spontana oväntade besök! Jag tog dem till min favorit restaurang, Goldene Ente, var vi avnjöt en suverän trerätters middag. Jag fick hälsningar från de övriga kollegorna, vilket värmde. Intressant att få uppdateringar och höra om allt vad som pågår ombord som bäst. I januari kommer färjan renoveras, vilket betyder att alla arbetstagare är lediga tills den 15 februari då den borde vara klar för att fortsätta trafikera ute på Östersjön. Många inredningsmässiga förändringar kommer ske och det ryktas om att vissa tax-free butiker och restauranger kommer förflyttas eller få nya koncept. Spännande! Jag vet dock ännu inte hur nästa året ser ut för min del, om jag kommer jobba ute på sjön mera eller inte. För det första borde jag se till att förlänga mitt sjömans läkarintyg och för det andra har det kommit en ny lag om att man fr.o.m. årskiftet måste skaffa ett intyg om tilläggskompetens för att få arbeta ombord. Det innebär att man måste gå en kort kurs och alla dessa kursdatum som hittills har erbjudits har ju förstås varit nu under hösten då jag varit bortrest. Om inte Tallink Silja ordnar flera liknande tillfällen efter att jag kommit hem, måste jag ansökan om intyget på egen hand och betala en rejäl summa ( inte ett alternativ för mig). Även om jag har ett sug efter ny arbetserfarenhet känns det trots allt svårt på något vis att lämna det gamla jobbet bakom sig. Don´t know if I can do it. Just nu orkar jag dock inte fundera på den saken. Knappt en vecka kvar i Salzburg! IIK.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar