torsdag 6 december 2012

long story.

Tänkte bara meddela er som varken sett eller hört av mig på en bra stund att jag nog lever och mår bra. Det har varit full rulle hela förra veckan och ingen överflödig tid till bloggandet. Förra tisdagen åkte vi ju med klassen iväg till Tallinn. Tallink Star tog oss över finska viken på bara två timmar. Tiden gick snabbt eftersom vi satt i konferens utymmet och njöt av morgonkaffet samtidigt som vi hörde på en presentation om företaget Tallink Silja (det mesta var dock bekant för mig redan). Väl framme i Estland promenerade vi iväg till vårt hotell Tallink Express Hotel där vi övernattade en natt. Efter att vi bekantat oss med rummen blev det dags att bege sig mot gamla stan för studiebesök. På schemat stod två mycket unika hotell som hör till kategorin small luxury hotels, nämligen Three Sisters och Hotel Telegraaf. Besöken var verkligen intressanta, hade faktiskt aldrig sett något liknande förut. Om ni har pengar och är på väg till Tallinn, check out those places. Resten av kvällen hade vi fritid. Vi besökte en julmarknad, strosade omkring i gamla stan och åt "fint" på en italiensk restaurang. Middagen blev tyvärr en total flopp. Gissa vad ett vattenglas kostade? 3,20€!!! Dom ruinerade oss och vi blev knappt mätta. Nästa dag hade vi studiebesök på Tallink Spa & Conference på förmiddagen men när det var avklarat hade vi fritid igen tills båten avgick halv 8 på kvällen..fanns dock inte så mycket att göra ifall man inte var sugen på shopping. Vädret var svinkallt och blåsigt värre. Hemresan blev i alla fall en upplevelse. Även om jag åkt rätt mycket med kryssningsfartyg under året som gått kan jag lugnt säga att jag aldrig varit med om att det skulle ha gungat så mycket som det gjorde den kvällen. Vattnet kom ända upp till fönstren på 8-9:de däck och tax freen fick stänga för att sakerna inte hölls kvar i hyllorna. Halva av klassen började må dåligt och tillbringade största delen av tiden inlåst på toaletten. Själv låg jag och vilade på en soffa i baren medan låten "Final countdown" spelades från radion. hehe. Vi kom dock lyckligt fram till slut och allting var frid och fröjd.

I fredags hade vi igen studiebesök. Denna gång till Finlandia-huset och Musik-huset. Vid det här laget hade stormen vi upplevt ute på finska viken dragit in över Helsingfors. Det var kaos i hela huvudstaden och trafiken laggade något otroligt. Kändes extra roligt att veta att man skulle ut på havet igen senare samma dag. Hade ju jobb på Serenade som väntade. På vägen hem från studiebesöken ringer hotellchefen och meddelar att jag nog inte behöver stressa till terminalen eftersom båten var försenad med 5-6 timmar.. Tog mig till Olympia terminalen som vanligt ändå för säkerhets skull, men det dröjde ända till 17 förrän fartyget kom iland och vi kunde gå ombord. Är glad att jag inte var på jobb under den värsta stormen, det hade nog varit ganska jobbigt för många. Det blev mycket publicitet i tidningarna och nyheterna. Förväntade mig att det skulle bli mycket sjögång natten till lördagen också men stormen hade tydligen dragit norrut. Allting kändes precis som vanligt och vi hade ingenting att oroa oss för. Hela helgen gick som sagt i arbetets tecken och tisdag morgon avslutade jag passet och steg iland igen. 

Nu är det ju självständighetsdag (grattis Finland!), vilket innebär ledigt från skolan. Ingen skola resten av veckan heller, därför spenderar jag de kommande dagarna här i Österbotten.  Puss och kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar