fredag 6 september 2013

Entschuldigung dass ich spät bin.

Äntligen! Efter många om och men har jag nu fått internet att fungera i mitt nya hem. Det har faktiskt kliat i fingrarna rätt mycket dom senaste dagarna då jag inte kunnat skriva av mig på ett tag men bättre sent än aldrig. Mycket har hänt sedan jag senast hörde av mig här på bloggen och därför har jag på känn att detta inlägg kommer bli en längre variant. hehe. 

Det var alltså i måndags som jag anlände hit till Salzburg efter en lång dag på resande fot via Helsingfors, Oslo och Munchen. Lyckligtvis inga förseningar eller andra komplikationer under resan denna gång, allt löpte som det skulle och till vår lättnad kom en av våra buddy students till tågstationen och plockade upp oss med sin bil. Han körde oss direkt till Campus Urstein som ligger 20 minuter utanför staden i en omgivning som heter duga. vart man än tittar ser man höga berg och gröna slätter. Väldigt vackert. Skolan är belägen strax intill campuset, vilket är tacksamt med tanke på hur dyrt det verkar vara att åka med lokal transport här i Salzburg. Jag fick rum nummer 50, en gul fräsch lya på marknivå längst bort från skolbyggnaden. Lite besviken är jag eftersom jag inte har tillgång till någon magnifik utsikt över alperna men jag diggar faktumet att jag har en bakdörr och kan njuta av soliga dagar utan större komplikationer. Exempelvis idag har det varit toppen väder, about 28 degrees, vilket fick mig att inviga min lilla "bakgård" i bikini outfit direkt.

Det blev ett besök till IKEA redan den första kvällen eftersom det bokstavligen inte fanns någonting förutom möblerna i lägenheten. Inte ens täcke och kudde eller klädhängare och städutrustning. Ugn och mikro fattas också kan jag nämna. Som tur fick jag köpt dom mest nödvändigaste grejerna relativt billigt så att man nu överlever dom kommande månaderna. Det blir att återgå till ett primitivt liv med andra ord. Överlag har det varit massvis med utgifter hit och dit nu i början. Kylskåpet och skafferiet måste fyllas på från noll, första hyran har jag betalat redan, har köpt buss/tåg kort som är i kraft hela terminen för 165 €, skaffat pre-paid sim kort till telefonen (mitt österrikiska nr är: +46 6764122562), betalat registration fee åt skolan och slösat en del i samband med olika sociala evenemang vi haft under denna welcoming week. Hoppeligen lugnar det ner sig så småningom, för om pengarna på kontot minskar i samma takt i fortsättningen också, vet jag inte om jag har råd att komma hem till Finland när julen närmar sig. hehe.

En hel del timmar har självklart även spenderats i skolan under veckans lopp. Första skoldagen hade vi i tisdags, vilket var mycket spännande. Massor med nya ansikten att lära känna. Vi är omkring 75 internationella studeranden från hela världen som kommer tillbringa denna termin på Fachhochschule Salzburg. från Spanien, Frankrike, England, Australien, Nya Zeeland, Canada, Danmark, Ungern, Tyskland, Lettland, Thailand, Taiwan, Hongkong, Ryssland etc. You name it! Alla är förstås inte turism studeranden men majoriteten hör ändå till det engelskspråkiga turism programmet. Vi började med att ha några get-to-know-each-other aktiviteter och prata om våra förväntningar och mål. Därefter fortsatte programmet med en massa viktigt info om vad som komma skall och vi gruppfoto togs av oss alla tillsammans. Sen blev det brunch i form av bröd, bulla och frukter av alla slag ( saknar det finska rågbrödet mer än någonsin). När magarna var mättade blev vi fotograferade igen men denna gång enskilt för våra student ID-kort. Efter det gjorde vi en ordentlig rundvandring i hela skolan och på campus området. Sedan blev det dags för city quiz, dvs. vi utforskade Salzburg i mindre grupper i samband med att ta reda på olika saker angående stadens historia, kultur, mattraditioner, kända personer och monument. Kvällen avslutades med att hela gänget samlades på Augustiner Brewery där man umgicks tills tröttheten tog över. Följande dag, onsdag, fick vi mera information om administrativa saker i skolan som kan vara bra att veta och rektorn + vice rektorn presenterade sig samt önskade oss välkomna. Senare under eftermiddagen grupperades vi enligt våra studieinriktningar och blev noggrannare informerade om hur turismprogrammet egentligen ser ut och vilka kurser vi kan välja. Det som mest förvånade var det faktumet att vårt program drar igång med dom officiella kurserna först i början på oktober! vad innebär det då? Jo, att sommarlovet förlängs i princip med nästan tre veckor! Efter att welcoming week är över drar dock tyska intensiv kurserna igång och två andra utomstående kurser som den internationella kordinatorn drar börjar också. Jag hade planerat att vara med i en av dom intensiva språkkurserna men eftersom majoriteten är nybörjare fanns det inte tillräckligt med intresserade för att en B1 nivå kurs skulle kunna ordnas. I och med att jag ändå pluggat tyska sen högstadiet vinner jag nog ingenting på att gå med i en nybörjarkurs, så det blev alltså ändrade planer.Tänker trots allt delta i kursen Understanding Austrian culture & society som internationella byrån också erbjuder. Utöver den läser jag på distans en nätkurs i Arcada, vilket ändå kräver att aktiverar mig till en viss mån fast dom här första veckorna verkar vara slappa. Vore ändå kul att resa ommkring lite nu när det finns tid, funderar seriöst på att åka till Wien, Innsbruck, Prag eller Venedig under nästa vecka. Anyone wanna join?

Igår hade vi som sagt info session on courses by the international office men även IT-intro och library intro under förmiddagen. Sedan blev vi bjudna på lunch på ett populärt ställe här i centrum av byn Puch. Kirchenwirt hette restaurangen, väldigt mysigt och ligger på gångavstånd från skolan. Servitörerna gick omkring med charmiga klänningar typiska för Österrike. Gissa vad som serverades? Wienerschnitzel med potatis förstås! Efter den trevliga lunchen spatserade vi tillbaka till skolan och hade presentationer om det som vi åstadkommit under city quiz rundan. Dagen avrundades med irish bar hopping.

Nu tror jag att jag hunnit ikapp med uppdatering på någorlunda vis iaf. Jag hoppas på många läsare eftersom jag lyckades få min långa historia att försvinna precis när jag hade satt punkt för sista meningen och hamnade därför skriva allting om från början. Hur frustrerande är inte det? Avslutar med några bilder.Tack och gonatt! Bis bald!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar