fredag 13 juli 2012

sömn-varning!

Ursäkta min bloggtorka! Därav detta långa inlägg, hoppas ni läsare inte somnar medan ni ögnar igenom detta. Det har varit lite mycket på gång under den senaste tiden och blogg motivationen har inte direkt heller varit den bästa. Men nu när jag sitter här i tåget igen påväg till huvudstaden och har dötid över som vanligt och ska nu försöka uppdatera er om vad som hänt sedan det senaste inlägget. 


Den 8 juli hade jag och min käre pojkvän 2-års dag. Mycket har hänt under dom åren och det har gått fruktansvärt snabbt tycker jag. Vi har haft våra ups and downs med jämna mellanrum men trots alla motgångar and our difficult moments håller vi fortfarande ihop. Det firades genom att åka iväg på en liten resa tillsammans. Komiskt nog bar det av till Stockholm, även om jag vid dehär laget varit där tiotals ggr och lärt känna en stor del av staden via jobbet på båten. A hade dock aldrig tidigare varit dit och hade drömt om att besöka Sthlm redan i flera år vilket avgjorde saken. Man kan trots allt aldrig åka för många gånger till Sveriges huvudstad, jag kommer i alla fall aldrig att tröttna på stället.


Vi flög från Vasa med ett litet gulligt propell-flygplan till Arlanda och anlände till vårt övernattnings ställe, Mornington Hotel, i Östermalm på eftermiddagen. Hotellet var super snyggt samt beläget i ett mycket trevligt område, endast hundra meter från närmaste tunnelbanestation. Där trivdes vi bra kan jag säga, även om det totala timantalet som vi hann spendera där inte blev särskilt stort. Vi hade full rulle att hinna se och göra så mycket som möjligt under dom tre dagarna vi stannade i staden. Tack vare en kollega på Serenade, rättare sagt Tour Managern ombord, fick vi tillgång till två stycken 48h-Stockholm kort gratis från turistbyrån. De uppskattades verkligen. Vi kunde åka hur mycket vi ville med buss/spårvagn/metro, gratis inträde till över 80 olika attraktioner och muséer samt sightseeing turer till rabatterat pris. Sparade en hel del pengar med andra ord.  


På söndagen utforskade vi lite av centrum och strosade omkring på Gamla Stan tills det började droppa från himlen. Då tog vi in på ett mysigt café som hette kaffekoppen. Där satt vi o fikade i en mörk liten källare med levande ljus omkring oss och låtsades se ut som tvättäkta världsvana svenskar istället för förvirrade turister. Då vädret klarnade upp igen tog vi oss upp igen ut i dagsljuset för att träffa en bekant som för tillfället bor och jobbar i Sthlm. Vi avslutade kvällen med en mycket god middag  intill Kungsträdgården tillsammans med B innan det blev dags att bege oss till hotellet för att vila upp oss inför de kommande intensiva dagarna.


Måndagen började med att vi åkte ut med en ångbåt till Drottningholm. Verkligen fint att få se lite av den inre skärgården under färden som räckte ungefär en timme. Väl framme utforskade vi Drottninghoms slott och dess magnifika slottspark, samt Kina slott. Därefter begav vi oss tillbaka med ångbåten samma rutt in till stan och promenerade genom Galma stan och Slussen till Södermalm. Vi gick hela Götgatan ner till Medborgarplatsen där vi sedan tog ett ordentligt stopp. Efter det åkte vi till Globen och tog oss upp med Globen Sky view på dess tak. Utsikten var obeskrivlig. Resten av dagen spenderades på nöjesfältet Gröna lund, vilket var skit kul. Länge sen jag skrattat och skrikit så mycket under samma kväll. 


På tisdagen besökte vi Vasa muséet som A så länge väntat på. Jag tyckte visserligen det var intressant och mäktigt att se skeppet men min andra halva blev bokstavligen frälst av hela grejen. Fick ju nästan dra ut honom med makt för att komma bort därifrån. Försökte få honom att tänka på någonting annat än 1600-tals skeppet genom att ta honom till Drottninggatan. Där blev det lite shopping och italiensk lunch innan vi begav oss tillbaka till hotellet för att fräscha upp oss inför ett Skansen besök. Vi såg Allsång på Skansen genrepet med 15 000 andra. Måns Zelmerlöw,Charlotte Perelli, Alexander Rybak, Linda Lampenius, Diggiloo gänget, Kalle Moraeus, Loreen, Lasse Stefanz m.fl uppträdde. Då genomgången var klar drog vi oss bort från föreställningen för att vila fötterna en stund. Innan den riktiga TV sändningen började hann vi se lite nordiska djur och andra fina sevärdheter som fanns inom Skansen området. Vi tog oss tillbaka mot showen då klockan började närma sig 20:00 men vi insåg snabbt att vi borde ha bänkat oss för flera timmar sedan om vi verkligen hade velat följa med programmet live. Vid dehär laget var det 22 000 personer som stog packade som sillar och väntade ivrigt på att showen skulle dra igång. Det var absolut ingen idé att försöka tränga sig fram och lilla jag skulle inte ha sett ett piss även om jag staplat tre stolar på varann. Så vi bestämde oss för att köpa glass och sätta oss ner och njuta i lugn och ro i bakgrunden. Musiken hördes hur tydligt som helst ändå men visst var det en liten besvikelse att man inte fick följa med händelsen på riktigt. Hursomhelst var det absolut värt mödan att vara på plats och vi såg ju trots allt genrepet som i princip var identisk med den riktiga genomgången.


På onsdagen blev det dags att packa ihop alla grejer och bege oss hemåt. Sorgligt men sant. Skulle gärna stannat längre. Jag är dock i princip redan tillbaka. Ikväll blir det nämligen jobb ute till havs igen och imorgon befinner jag mig i Värtahamnen på svensk mark åter en gång. 


Har massor med bilder som jag ska tillägga men tillsvidare tror jag att detta inlägg får räcka för idag.   Fingrarna krampar av allt skrivande. Sköt om er. xo xo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar