måndag 7 maj 2012

Last weekend.

Dags för lite uppdatering om vad som hänt i helgen. Min internet fungerar fortfarande inte, därför sitter jag nu i skolan och skriver. Var tvungen att komma hit och betala hyran samt en 80 euros böter som jag lyckades dra på mig i torsdas. Argh. Obs. Inte parkeringsböter utan böter för att jag hade glömt att trycka mitt resekort mot den där jävla apparaten när jag åkte hem med metron. Har vanligtvis månadskort, dvs laddat upp tid på kortet så att man inte behöver tänka på att trycka på någonting varje gång man åker spårvagn eller metro men eftersom jag inte vistas så länge nu i Helsingfors mellan mina praktikperioder hade jag denna gång bara laddat upp värde på kortet. När du har värde så måste du komma ihåg att trycka på biljettapparaten och då dras en liten summa bort från kortet varje gång. Jag är så van med att inte behöva göra någonting annat än att ha kortet med mig i plånboken så inte tänkte jag alls på att en razzia med kontrollanter typiskt nog skulle stå och lurpassa i Sörnäs när jag steg av. Hade ingen vettig bortförklaring att komma med heller så det var bara att tacka och ta emot räkningen. Den förgyllde verkligen min dag. Speciellt med tanke på att jag varit i stan hela förmiddagen och brännt helt tillräckligt med pengar på olika nya saker till min lägenhet. yeeei. 

torsdag kväll kom Andreas hit. Han tog ledigt från jobbet för min skull så att vi fick en längre helg tillsammans. Gulligt av dig! Vi gick omkring på stan, promenerade ända till Brunnsparken och Uunisaari, avnjöt god mat, hade mysiga hemmakvällar och gjorde bl.a. ett besök till Ikea på lördagen ( kom hem med ett nattduksbord, några hyllor, lampa och köksgrejer). A var nära att få ett nervsammanbrott flera ggr under hemresan. " Vem fan släpar hejm tukudee sakre i en buss dsinom hela stan?" Insåg nog själv att det inte var så smart och lätt att få hem allting men vi lyckades ta oss hem med grejerna till slut. Bokhyllan och byrån som jag egentligen var ute efter hade vi inte en chans att få hem. Det får bli till nästa gång. hehe. Jag är glad att jag har en kille som älskar att bygga. Han fixade ihop allting snabbt och snyggt så nu ser mitt rum redan ut lite mera som ett hem. Thanks hun.

IKEA-besöket var utmattande för A som inte var van . .

söndagen vaknade vi upp till strålande solsken och begav oss ut för att möta upp mina föräldrar och min lillebror. De hade kommit till stan redan kvällen innan och hunnit kolla USA-CAN matchen live. Det var jätte kul att se dem och visa runt dem i området jag bor. En speciellt ovanlig syn att se pappa i storstan. hihi. Vi åkte in med dem till centrum när klockan närmade sig tolv. Nästa VM match som stod på schemat var drabbningen mellan Kazakstan och Frankrike i Harwall Arena. Pappa tyckte att han och mamma lika bra kan stå över den matchen  och spendera lite tid på stan istället, vilket resulterade i att jag och dea fick biljetterna och kunde gratis joina hockeypojkarna i bussen och åka iväg och se matchen. TACK för det dear parents! Det var ju inte direkt den bästa matchen men sjukt roligt att få lite hockeyfiilis på plats och många mål blev det ju. Frankrike vann. wieee :)





Idag ska jag ta det lungt och senare på eftermiddagen träffa några vänner och röra på mig i form av thaiboxning och cor-stretchning. Imorgon bär det av tillbaka till båten som combi!

Ha en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar