söndag 27 oktober 2013

Dittan & Dattan.

Haloj i stugan. Ännu en vecka har omedvetet passerat så tänkte passa på att skriva några rader innan den bråda nästa veckan tar fart. Det har varit riktigt skönt att bara ta det lugnt här i Salzburg dom senaste dagarna. Ibland blir man allt less på att gå omkring med resväskorna hit och dit. Har avverkat en hel del deadlines och hunnit med lite annat smått och gott där emellan. Fredagen spenderade jag tillsammans med mitt tjejgäng ute på stan. Skaffade äntligen textboken till min pågående tyska kurs, gick omkring och dräglade över kläder jag inte hade råd att köpa, fikade på världens mysigaste café, fixade tågbiljett till min kommande utflykt till Milano och som avslutning på dagen åt vi en mumsig middag på Gyllene Ankan (love the name of the restaurant). I lördags var det faktiskt nationaldagen här i Österrike. Jag upplevde det dock som en het vanlig dag, ingenting särskilt hände men alla diverse företag i hela landet hade förstås stängt. Ingenting är heller öppet på vanliga söndagar och med ordet ingenting menar jag verkligen ingenting. Människorna gillar att ha ledigt här borta, visste ni att Österrike har överlägset mest helgdagar i kalendern i jämförelse med andra nationer runt om i världen? Imorgon återgår vi dock till vardagen och jag har möjligheten att fylla på mitt kylskåp igen. 

Idag bestämde jag och ett dussin andra utbyteselever att bege oss upp med linbanan till enorma Untersberg som stoltserar i närheten av vårt campus. Älskar känslan att stå där uppe och blicka ner utöver den resterande världen. Man känner sig så himla liten.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar